lørdag 19. november 2011

Lerapetra - Lasiti sletten - og hjem, kjøre hjem!!! (sa husfaderen) ... kjære hjem (sa jeg)

Tenk å våkne av solstråler som danset på din kjæres kinn! Joda, kan ikke klage! Vi sprintet opp og begynte nesten å danse en liten sol-dans, slik vi hadde hutret oss igjennom de siste dagene! Var det virkelig mulig - at solen ville skinne på oss??!!?? En liten titt ut av vinduet bekreftet mirakelet;
Hotell El Greco, Lerapetra ... kan anbefales!
En kvikk frokost i -  puhhh - hete! - og vi sadlet opp igjen Hyundaien! Idag var det den fantastisk, grønne og frodige Lasiti-sletten, bugnende av all verdens herligheter som sto på agendaen! Den skulle ligge høyt oppunder skydekket - kanskje til og med over skydekket, fortalte herren i huset og jeg så med en gang for meg "Jack og Bønnestengelen!" My gosh ! ... med en mann med særdeles godt utviklet høydedeskrekk øynet jeg en spennende dag! Og det ble det, selv om det grønne sviktet litt, grøden vi så frem til (les; epler??; på denne tiden), hovedsaklig ble brukt til gjødsel og alle løvtrærne var mer eller mindre bare for blader, og sto i mer eller mindre gjørme - noe mine joggesko kan gi en levende beskrivelse av (- hvis de hadde kunnet uttale seg - hedigvis er de stumme!!!), men det finnes da alternativer!!!! Geitebukker for eksempel og hyggelige greske damer med Raki på inneromma!
Hva med en skikkelig Gåsegribb rett over hodene våre - kanskje han vurderte oss som en skikkelig lørdags-middag?  I våre hjerter går alt hjem! :D





 

To hyggelige landsbyboere...
Ingenting å si på optimismen her!!!
Lasiti sletten er også kjent for sine vindmøller, og det var bare såvidt både husfaderen og jeg kom fra det med parykken i behold. 



Spesielt da vi beveget oss ut på kanten av stupet for å fotografere de skikkelig gamle vindmøllene! Det var interessant! De visste nok hva de gjorde, de gode, gamle grekerne!  

Lasiti sletten ... i alle fall en del av den ....

Epler ....

.... epler ....

... og atter epler!

Markens grøde ....
Potetene fra Lasiti er høstet og klare for salg!

Det var også mange andre inntrykk som absolutt vil sitte i vår hardisc leeenge, leenge enda!

Dette hyggelige setet er gjenbruk fra en buss og var plassert foran landsbyens bakerovn, slik at  man kunne utøve den gode samtalen mens brødet ble bakt! :)

Etter å ha forsert enda et fjellpass og flere veitrasséer sidestilt med Trollstigen, var min kjære klar for å vende snuten hjem! 

Og hjem det bar i en viss fart på motorveien! Det var ikke særlig interessant, så der tok jeg en liten lur - ingenting verdt å fotografere og min kjære fikk en pause fra alle "SE DER!" og "STOOOOPPPP HER!!!" .... sikkert kjærkomment!!! ;D

Vel hjemme, og huset føles som hjemme nå :), hoppet skypen opp og ned og der var jammenmeg gode venner fra hjembyen på linjen! Så koselig å snakke med dere! Godt å høre at dere også hadde vært innom og klappet litt på huset, slik at det ikke føler seg for ensomt mens vi er borte! Godt dere er glad i fisk!!! He he he he he .... ;) (intern joke!)

Vi stakk deretter ned i vår lokale by for å spise, møtte både nordmenn som inviterte oss hjem til seg neste gang vi passerte huset deres, samt et hyggelig, eldre, engelsk ektepar med en nyyyyydelig hund; Ben! Jeg var solgt igjen! Vi ble nesten overtalt til å etablere oss med feriebolig her, men må nok overveie det litt mer ... :)
De siste dagene har vært lærerike, interesante, morsomme og ettertenksomme! Dette er livet - skulle ønske flere hadde andledning til å ta ut et slikt frikvarter fra hverdagen!

Vær: Skiftende fra klar blå himmel til skydekke - alt avhengig av altitude! Til tider befant vi oss OVER skydekket! Temp.:  6-20 grader

2 kommentarer:

  1. Hei! Det er så morsomt å følge bloggen deres! Jeg har ikke vært på Kreta siden min aller første utenlandstur overhodet i 1981 (tror jeg det var). Da busset og haiket(!) jeg og en venninne rundt på øya. Jeg har vært på maaange greske øyer etter det og er veldig glad i Hellas - og alle andre middelhavsland. :) Det som imidlertid er hovedforanledningen til denne kommentaren, er at fuglen over dere er en gåsegribb.

    Ann Kristin

    SvarSlett
  2. Hei Ann Kristin! Så bra med faglig påfyll! Takk! :) Skal innrømme at jeg ikke er helt stødig i store fugler og tok en sjangs! Jeg blir mer og mer glad i Hellas selv, og vi trives veldig godt her - selv utenfor turistsesongen og den virkelige varmen. Denne høsten er visstnok en av de kaldeste i manns minne, så litt uheldige med vær og temp har vi vært, men det gjør ikke så mye! Gåsegribb er nå satt inn! Håper dere har det fint i Spania! :O)

    SvarSlett